بررسی مسائل زیست محیطی استان و مشکلات منطقه حفاظت شده و پارک ملی سیاهکوه اردکان با حضور تابش رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس

یزدفردا :رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس گفت:محیط زیست گهواره حیات بشری و مهد پرورش و تکامل روح و جسم انسان است.
در جلسه ای با حضور نماینده مردم اردکان و رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس، معاون برنامه ریزی استاندار و مدیر کل و جمعی از مسئولان و دوستداران محیط زیست استان، مسائل زیست محیطی استان یزد و منطقه حفاظت شده سیاهکوه اردکان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
محمدرضا تابش در این جلسه ، با تبریک حلول ماه مبارک رمضان و تقدیر از مسئولان و محیط بانان منطقه سیاهکوه جهت حفظ و بهبود وضعیت طبیعی و زیستی آن اظهار داشت: روند توسعه شهرها مساله آلودگی را به عنوان یکی از مهمترین مسائل فراروی جامعه بشری قرار داده است ،موضوعی که بر کیفیت و کمیت چرخه زندگی انسانها اثرمی گذارد و متاسفانه باید گفت طبیعت که برای بقای نسل بشر آفریده شده وگهواره حیات بشری و مهد پرورش و تکامل روح و جسم اوست توسط خودش در حال تخریب و تهدید می باشد.
وی افزود: آلودگی های زیست محیطی استان نگران کننده است و روندی که توسعه صنعتی در پیش گرفته، اگر از هم اکنون تمهیدات خوبی اندیشیده نشود جبران بسیاری از ضایعات ،پرهزینه و کم تاثیر خواهد بود.
تابش اهمیت آموزش در حفظ و حراست از محیط زیست را یادآور شد و خواستار تشکیل کارگروهی از دستگاههای مختلف بخصوص آموزش و پروش و صدا و سیما شد تا نسبت به پیشگیری و فرهنگ سازی در این خصوص تلاشهای جدی صورت گیرد.
رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار به برخی از اقدامات مجلس در این خصوص اشاره کرد و از ممنوعیت صدور خاکهای جنگلی و طبیعی به خارج از کشور در لایحه برنامه پنجم توسعه از نمونه های آن نام برد.وی همچنین از تمهیدات لازم جهت راه اندازی صندوق ملی محیط زیست خبر داد و افزود این صندوق از جمع آوری کمکهای بین المللی،جرایم واحدهای آلاینده و . . .تشکیل می شود.البته این موضوع در کمیسیون تلفیق برنامه پنجم توسعه مورد بی مهری قرار گرفته که تلاش می شود در صحن علنی مجلس ، با رای مثبت نمایندگان محترم مورد بررسی قرار گیرد.
محمدرضا تابش همچنین از انجمنهای دوستدار طبیعت در استان یزد و شهرستان اردکان که سهم بسیار تعیین کننده ای در بیان مشکلات و پیگیری برای رفع آنها دارد تقدیر نمود و اقدامات در خور توجه آنها را پشتوانه ای تاثیرگذار برای مسئولان اجرایی دانست و بر استفاده از تخصص و توانمندی دوستداران طبیعت در استان یزد توصیه نمود.همچنین در این جلسه از دکتر اقبالی که جزو متخصصان و دوستداران طبیعت شهرستان اردکان می باشد و در شناسایی ظرفیتهای منطقه سیاهکوه فعالیتهای شایانی داشته تقدیر شد و از اقدامات مثبت وی در تامین امکانات و وسایل مورد نیاز منطقه و خرید چاه آب و وقف آن برای پارک ملی سیاهکوه تشکر و قدردانی نمود.
نماینده مردم اردکان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ایران دارای طبیعتی سرشار و شگفت آور است به منطقه حفاظت شده سیاهکوه این شهرستان اشاره کرد و افزود: این منطقه به لحاظ تنوع زیستی با درنظر گرفتن شرایط اقلیمی حاکم بر آن از مطلوبیت قابل توجهی برخوردار است که باعث شکل گیری رویشگاهها و زیستگاههای متنوعی گردیده که همین ویژگیهای شاخص باعث ارتقاء بخشی از آن به پارک ملی شده است.
رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس نگرش سیاسی به مدیریت عرصه های محیط زیست و طبیعت را غیرقابل قبول دانست که پیامدهای ناگواری برای اکوسیستم ها در پی خواهد داشت.وی بر مدیریت یکپارچه منطقه حفاظت شده سیاهکوه توسط مدیریت محیط زیست استان و شهرستان اردکان تاکید نمود.
تابش رویت چند قلاده یوز پلنگ آسیاسی در این منطقه را ناشی از ویژگیهای منحصر بفرد و بکربودن نسبی زیستگاه مناسب برای این گونه نادر و اندک بودن تعارضات انسانی دانست که باعث احساس آرامش و امنیت جاندار می گردد و ابراز امیدواری کرد تا با ازدیاد نسل، این گونه منحصربفرد جانوری از خطر انقراض نجات یابد.
وی خواستار ادامه تلاشها در جهت حراست، ترمیم و احیای حیات جانوری و گیاهی این منطقه شد.
در ابتدای این جلسه نیز مدیرکل محیط زیست استان با تشکر از پیگیریهای "نماینده مردم اردکان" در ثبت ، ارتقاء و حفظ مدیریت منطقه حفاظت شده سیاهکوه افزود:اولویت این اداره کل رسیدگی به محیط های طبیعی بویژه پارک ها و تهیه امکانات لازم می باشد.صفرزاده با بیان اینکه علی رغم وجود سال خشک مشکل حادی در محیط طبیعی استان بخصوص منطقه سیاهکوه نداشتیم افزود: متاسفانه هم اکنون از نظر تشکیلاتی و نیرو در مضیقه هستیم و برای حفظ و حراست بهتر از منطقه سیاهکوه احداث سرمحیط بانی و محیط بانی،وسیله نقلیه جهت آبرسانی و مراقبت و تقویت نیروی انسانی مورد نیاز است.
در ادامه چند تن از مدیران استانداری یزد، اداره کل محیط زیست استان و فعالان این بخش نقطه نظرات خود را مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ شد . در پایان تصاویری از محیط طبیعی و حیات وحش این منطقه ،بخصوص چند قلاده یوز پلنگ آسیایی که به تازگی در این منطقه مشاهده گردیده برای حاضرین پخش و توضیحات لازم از طرف مسئولان و محیط بانان ارائه گردید.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا